Wednesday 15 May 2013

Resipi : Chocolate Banana Cupcake (senang)

Assalamualaikum.



Nampak sedap kan?


Ni Chocolate Banana Cupcake. Meh aku bagi resipi. Senang je nak buatnya..


Bahan A:

Gula - 2  cawan (400g)
Tepung - 3/4 cawan (245g)
Serbuk koko - 3/4 cawan (75g)
serbuk penaik(baking powder) - 1 1/2 sudu teh
sodium bicarbonate - 1 1/2 sudu teh
garam - 1/2 sudu

Bahan B:

Telur - 2 biji
Pisang - 2 biji dan dihancurkan (setengah cawan)
air suam - 1 cawan (240ml)
susu - 1/2 cawan (120ml)
minyak - 1/2 cawan (120ml)
esen vanila - 1 1/2 sudu teh


cara-cara:

campurkan bahan A dan B, kacau hingga sebati.
* adunan yang kita akan dapat memang cair. jadi, JANGAN tambah tepung lagi. nanti keras tak sedap.

kemudian bakar. aku tak tahu berapa suhu atau nak panaskan berapa lama. yang pasti, sebelum mula membancuh adunan lagi aku dah panaskan oven, sebab nak pastikan oven tu boleh guna.

tempoh masa bakar: 

- kalau buat dalam loyang besar, mungkin 30-40 minit. aku tak pasti sebab kalau aku, cukup je 30 minit, memang tengok dan cucuk kek tu nak pastikan dia masak. kalau tak masak(ada adunan melekat pada penyucuk), aku akan bukak oven tu chech every 5 minutes(paranoid).

-kalau buat dalam bentuk cupcakes macam ni, dalam 7 - 15 minit kot. boleh dapat 24 - 30 biji cupcakes.



aku baru perasan bila bakar lagi lama, lagi tinggi kek ni naik.




first time buat tu sebab nak menghabiskan susu dan pisang je. sekali housemates aku kata sedap dan dia pulak dengan excited cakap "sedapla. jual lah!". maka sekarang ni, aku jual dah cupcakes ni. baru 2 kali. Alhamdulillah, untung sebab modal sikit je. Dan orang yang beli pun ada yang siap mintak resipi lagi.

Resipi ni sangat senang. Ni pertama kali aku buat kek pisang, terus jadi. Lebih-lebih pisang yang dah jemu nak makan tu (dua biji je pun), boleh guna buat kek.


Selamat mencuba!





Alang-alang dah cakap pasal banana, meh aku nak share video paling comel aku pernah tengok.
Bananana 
=)












2 comments:

  1. hahaha...budak tu comel sangat sangat...
    mak cakap budak tu tapahape sbb x reti cakap banana...
    mak cakap x gune kalo muke je comel..hahaha...
    jahat betoll........

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. anak mat saleh tu baru 3 tahun la time tu.. anak mat saleh memang ramai yg tak reti sebut banana waktu kecik. hahah

      Delete