Friday 21 December 2012

Jahil sungguh

Assalamualaikum.

Harini aku dapat satu perkara yang bermakna dalam hidup aku.
Dan aku rasa, aku nak share benda ni.

Heheh..

Harini aku dapat tahu pasal 
Jahiliyyah.
Kalau time form 5 dulu, 
aku belajar yang 'jahiliyyah' ni, 
maksud dia
tak tahu atau bodoh.
Ya, betul.
Tadi pun aku belajar yang 'jahiliyyah' ni maksud dia 
tak tahu dan bodoh 
jugak.
Tapi ada sedikit penambahan.
Iaitu 
manusia yang tidak kenal Islam/Allah, 
sebelum kelahiran Nabi Muhammad di Mekah.
Senang cakap,
Arab Jahiliyyah.

Dan kita pun tahu macamana cara hidup Arab jahiliyyah ni.
Contohnya, bunuh anak perempuan, sembah berhala, minum arak semua tu.
Kan?

Okay, sekarang jom kita kembangkan sikit pemikiran kita...
Jom jawab soalan sejarah SPM kertas 2.
Nyatakan ciri-ciri zaman jahiliyyah. Dan bandingkan dengan zaman sekarang.



1- Bunuh anak
Zaman nabi Musa: bunuh anak lelaki (Firaun suruh bunuh anak lelaki)
Zaman Jahiliyyah: bunuh anak perempuan (sebab aib/memalukan keluarga)
Zaman sekarang: bunuh dua-dua (anak perempuan dan lelaki)

2- Berzina
Zaman Jahiliyyah: Ada je zina-zina ni
Zaman sekarang: Ada jugak zina-zina 

3- Minum arak
Zaman Jahiliyyah: Ada je (waktu pembukaan Mekah pada tahun ke-10Hijrah, botol-botol arak dipecahkan sampai banjir Mekah dengan arak)
Zaman sekarang: Ada je arak. Kan?

4- Judi
Zaman Jahiliyyah: Ada je judi
Zaman sekarang: Tetap ada (kalau tak percaya, nanti bukak tv3, tengok cerita 999 atau 360 (kalau cerita2 ni masih wujud))

5- Merompak
Zaman Jahiliyyah: Ada je rompak-rompak
Zaman sekarang: masih ada (kalau tak percaya, pergi balai polis, tanya encik polis)



Kalau anda perhati,
nampaknya,
apa yang orang jahiliyyah buat,
kita pun buat.


Maknanya
 kita ni pun jahil jugak ke?

Kalau ya,
maknanya kita ni taklah moden/maju mana.
kan??






Point-point yang diambil daripada program 'The Lost Kingdom', Jumaat (21 Disember 2012) yang nyata, penuh dengan drama oleh Masriyyin. Nanti aku cerita apa drama dia yang pada aku, memang menarik.

Dua minggu ni, hidup aku terlalu menarik. Macam-macam drama yang berlaku. Aku nak je tulis kat sini, tapi macam malas pulak.
Nanti-nanti lah..


p/s: kalau ada yang salah, sila betulkan.

No comments:

Post a Comment