Wednesday 6 June 2012

Allahu Ma'ana

Assalamualaikum.

Tadi aku jalan-jalan kat Youtube. Dan, terjumpalah video ni. Pada mulanya, aku tak nak tengok video ni. Sebab pada aku, nak pegi youtube, mestilah nak cari hiburan. Sesuatu yang seronok. Buat apa nak tengok video-video yang berkaitan dengan Islam? Video Ustaz Azhar Idrus kan ada. Cukuplah tu...

Astaghfirullah al azim..

Tapi, Alhamdulillah, dalam kesombongan aku tu, Allah masih bimbing aku, masih sayangkan aku. Dan akhirnya, dengan kuasa Allah aku tengok jugak video ni. Alhamdulillah ya Allah. Alhamdulillah..

Aku tengok video ni, baru aku realized, the other side of the world. The opposite of what we have. Bukan tak sedar dengan realiti kehidupan. (But I'm sure that you know this well too, being a human, such an ignorant!) Aku tak peduli pun. Mungkin waktu sekolah dulu, peduli lah, sebab banyak ceramah-ceramah pasal umat Islam zaman sekarang. Tapi lama-lama, lupa! Sebab tu lah, manusia ni, perlu kepada peringatan. 

Back to this video that I share here,

Apa perasaan anda bila tengok video ni?

Aku dapat dengar dengan nyata, suara pak cik dari Iraq tu, menceritakan apa yang dia lalui. Memanglah aku tahu, melalui surat khabar, berita kat TV semua tu, suasana kat Iraq. Tapi, bila dengar suara pak cik tu, baca subtitle tu, 'rasa' tu lebih kuat. Even pengacara rancangan TV tu pun menangis.

Sedih sangat. 

Bayangkan kalau kat Malaysia ni, jadi macam tu. Tengah kita happy-happy dengan family, tiba-tiba ada orang ceroboh rumah, tangkap ayah dan abang kita, tumbuk diorang sampai berdarah-darah dan lemah. Ambik pulak mak, adik, kakak, tangkap, seksa .... (Aku tak sanggup nak teruskan ayat ni, Even thinking about it scares me to death.) Nauzubillah!! Aku tak sanggup, tak nak langsung perkara macam ni berlaku pada keluarga aku, keluarga orang-orang yang aku kenal, dan juga pada keluarga siapa-siapa je kat dunia ni. Aku tahu, mesti perit.

Yang paling sayu sekali, bila pengacara tu cakap, "Allahu ma'a kum (Allah bersama kamu semua)."

So here i am, begging all of you, to (please!) watch this video. This is the least that i can do, so that we all know, what the real life actually is. 

Ingat, Nabi Muhammad pernah cakap (dalam khutbah terakhir kalau tak silap) setiap orang Islam itu bersaudara. Apa yang berlaku di Iraq, Syria, Afghanistan, Bosnia atau mana-mana sekalipun kat dunia ni, selagi yang kena tu orang Islam, ingat, itu adalah saudara kita. Kita rela ke tengok sepupu kita, mak cik kita, nenek kita, atuk kita kena seksa, kena bunuh? Mesti tak kan? Jadi, apa yang berlaku pada umat islam yang lain, itu adalah urusan kita jugak, sebab mereka adalah saudara kita, keluarga kita!

Ini baru yang kita nampak. Yang kita tak nampak?


Not to forget, kalau pun yang kena seksa atau ditimpa musibah tu, bukan orang Islam, jangan lah rasa berat hati nak tolong. Ingat, dia pun manusia jugak. Hari ni hari dia, esok-esok mana tahu, entah-entah kena kat kita ke, mak kita ke. So, be considerate! Tolong je sesiapa pun yang dalam kesusahan. Kita dapat pahala, tunjuk akhlak yang baik dapat naikkan imej islam. 

Before i come to the end, let me tell you this. I know that life is hard. In fact, it is too damn hard! Sometimes, life is unfair, too many bad people, we are being hurt. But, always remember that "Allahu ma'ana(Allah is with us)." 

Bukan nak suruh pergi tempah tiket kapal terbang pergi Iraq/Syria pergi lawan dengan orang jahat semua tu. Tak! Tak suruh pun buat macam tu. Dah ramai orang cakap 'paling kurang yang kita boleh buat, doakan saudara-saudara Islam kita di luar sana, di mana sahaja'

Walaupun dengan doa je, Insya Allah, Allah akan balas kepada kita (beri ganjaran pada kita). Allah tak lupa, tak tak perasan apa yang kita buat. Allah tahu semuanya. 

Allahu a'lam.


P/s: Aku ada cita-cita nak jadi Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Insya Allah, aku akan usahakan supaya cita-cita aku tercapai. Dan usaha aku bermula dengan entri ni. 

No comments:

Post a Comment