Wednesday 11 July 2012

Ya Habibi

Assalamualaikum.

Ini bukan kisah cinta aku dengan si dia(yang aku tak jumpa lagi siapa)

Hari Ahad haritu lepas OSCE, aku dan kawan-kawan aku pergi shopping, kat satu lagi tempat yang ala-ala Masjid India. Nak cari jubah kiriman orang. 
Disebabkan cuaca panas yang amat, kitorang pergi lepas Asar. Tapi still panas. Dalam pukul 4.30 petang tu, kitorang berkumpul kat tepi laut, nak naik tramco (van), nak pergi As-Sofiroh. Setelah berdiri menghadap matahari untuk menunggu tramco yang tak kunjung tiba selama hampir setengah jam, kitorang pun decide nak naik teksi. 




yang kiri putih tu tramco(van), yang kuning hitam kat kanan tu teksi.
Kereta untuk teksi tu tak cantik mana, tak besar mana.
Nak yang 'up' sikit, kat Cairo banyak lah. Kat Alex banyak yang jenis macam ni je.
(tangkap gambar ni waktu jogging winter haritu. The yellow VW is catchy!)


Tahan teksi kejap je. Tak sampai 5 minit dapat dah. Aku naik teksi berlima. Seorang kat depan, dan 4 orang kat belakang. Dan aku duduk tepi tingkap belakang pemandu. Memang tak best, sebab sempit dan tak boleh bukak tingkap. Yang menambahkan lagi dugaan untuk haritu (macam tak cukup je dugaan untuk 1 hari), abang(sebab umur dia 20-an) tu merokok dalam teksi tu. Dah lah jalan jem, tak da angin masuk sangat, panas dan sempit lagi, boleh pulak dia merokok. 
Dah tu, perjalanan yang sepatutnya paling lama pun 20 minit telah bertukar menjadi 1 jam 5 minit. Bayangkan berapa lama kitorang tersepit, kaki tak dapat nak stretch, panas nya lagi. Hadooiii...
(aku pening kepala dan rasa nak muntah dah waktu tu)

Okay, lupakan azab itu. Sebab ada benda yang lebih penting daripada azab tu. 

Tengah-tengah jalan jem tu, yang rupa-rupanya kurang daripada 1km nak sampai tu, teksi tu stuck dalam 10 minit jugaklah. (kalau aku tahu dah dekat, confirm turun, pergi jalan kaki je)

Tiba-tiba teksi tu didatangi oleh seorang budak lelaki. Yang aku kira, mungkin dalam 6, 7 tahun macam tu lah. Dia nak minta sedekah. 
Budak tu bercakap-cakap dalam bahasa Arab, dan yang aku faham cuma perkataa 'Malizi' je, yang bermaksud 'Malaysian'. 


lebih kurang macam ni lah.
yang beza cuma budak tu seorang je, dan dia pergi ke tingkap belakang.


Lepas beberapa ketika, abang teksi tu pun cakap 'Ya Habibi. Yalla yalla' (wahai sayang ku. Dah dah, jom) pada budak tu. Dan budak tu pun pergi. Aku tak faham makna penggunaan perkataan 'yalla' di situ. Sebab yang aku tahu, 'yalla' tu makna dia macam 'jom' ataupun 'dah, dah, jom'

Bila abang tu cakap macam tu je, aku terkejut dan terharu. Sebab pertama kali dalam hidup aku, aku nampak orang nak suruh orang yang meminta sedekah pergi, dengan tidak menengking ataupun marah. Sebaliknya, dia cakap 'ya habibi'; 'wahai sayangku'. 

Faham tak apa yang aku rasa?


p/s: abang pemandu tu tak cukup hensem untuk aku mengkagumi perbuatan dia, ok. Aku kagum bukan sebab rupa dia, tapi sebab apa yang dia buat pada budak tu.
Akan tetepi, aku kagum dengan pemandu teksi ni sebab walaupun dia dalam golongan muda belia remaja, dia pasang ayat Al-Quran sepanjang perjalanan kitorang tu. (Sebenarnya, ramai je orang Arab yang buat macam ni, tak kira muda atau tua. Dan hampir semua teksi, mesti ada Al-Quran sebuah)..

Lepas budak tu pergi, di meter-meter yang seterusnya, aku nampak ramai lagi budak-budak lain, yang macam budak lelaki tadi jugak, meminta sedekah. Ada jugak yang di tangannya memegang kain, yang pastinya bekerja; iaitu mengambil upah untuk mengelap kereta yang tersangkut di jalan yang jem. 


Nampak tak betapa susahnya hidup diorang kat sini? Budak-budak kecik lagi dah kena kerja.


Aku daripada dalam rahim mak aku lagi sampai lah sekarang ni, dok menghabiskan duit mak ayah je.



-gambar sekadar hiasan-












4 comments:

  1. Saya boleh relate story ni, belajar kat Egypt dekat mana? Saya dekat Mansoura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya belajar kat Alexandria yang indah.

      Delete
    2. Adik perempuan saya nanti pergi Alex, belajar dentist start September nanti.

      Delete
    3. ooh.. ahlan wasahlan.
      dentist tak ramai sgt kat sini.
      nanti dia kena lah belajar ukir2 gigi. very interesting.

      Delete