Monday 16 April 2012

Ikhlas tak?

Assalamualaikum.

Haritu waktu sharing session and SC, kakak-kakak tu cakap pasal ikhlas. Baru aku tahu ikhlas tu macamana. Selama ni, yang kita selalu buat tu, ikhlas ke?

Aku ingat, dulu pernah tengok cerita 'KIAMAT SUDAH DEKAT'. Cerita Indonesia, selalu tayang kat TV3 ke, TV9 ntah. Tak ingat. Cerita ni pasal Fandi, rockers yang minat kat anak Pak Haji, yang dah dijodohkan dengan lelaki lain, yang belajar di Cairo. Tapi, Pak Haji tu bagi syarat, kalau nak kat anak dia, Fandi kena kuasai ilmu ikhlas. Fandi ni swear(janji) lah, sambil tangan buat gaya 'peace'. Pak Haji tu ingat, swear tu 2 minggu, jadi, Fandi kena kuasai ilmu ikhlas dalam masa 2 minggu.

Sebab nak kuasai ilmu ikhlas ni, dia pun pergi lah banyak kedai buku, beli semua buku yang ada tajuk 'Ikhlas'. Dia baca-baca, tapi dia cakap dia tak faham. Dah cukup 2 minggu, dia pun jumpa lah pak cik tu, cakap yang dia tak berjaya kuasai ilmu ikhlas, dan dia kata, takpe lah, bagi je anak pak cik kahwin dengan lelaki yang belajar kat Cairo tu.
Disebabkan ini lah, pak Haji tu cakap, kamu dah kuasai ilmu Ikhlas. Dan, happy ending, Fandi kahwin dengan perempuan tu.:)
Cerita ni menunjukkan salah satu bentuk ikhlas.


Kiamat udah dekat, man!
Kelakar cerita ni

Korang mesti pernah dengar kan, yang ikhlas itu umpama seekor semut yang hitam, di atas batu yang hitam, di malam yang gelap gelita, tanpa cahaya. 
Mengikut kefahaman aku, ayat ni nak cakap yang ikhlas tu, tak nampak. Kita tak boleh nak nampak, atau nilai. Ikhlas tu cuma Allah yang tahu. Bukan kita untuk menilai keikhlasan seseorang itu.
Kita mungkin selalu berdepan dengan situasi, bila orang bagi kita sesuatu, macam duit, bila kita takda duit. 

(situasi 1)
A: Kau takda duit kan? Nah, guna lah dulu duit aku.
B: Eh, takpe, takpe. Ada sikit lagi ni. Kau tak payah susah-susah.
A: Eh, takpe, aku ikhlas ni.

Hah! Bila si B tu cakap je 'takpe, AKU IKHLAS NI', perbuatan dia dah tak dikira ikhlas dah. Sebabnya, ikhlas tu, tak payah/tak perlu dicakap. Tak perlu diberitahu.

Sama jugak macam kita solat sunat, kita buat, dan harap, orang akan contohi kita, akan buat solat sunat jugak. Ini dah tak dikira ikhlas dah. Sebab, ikhlas ni, kita buat Lillahi Ta'ala(kerana Allah Taala). Bukan untuk dipuji, bukan juga untuk dicontohi.

Ikhlas ni jugak, bila kita buat sesuatu, dan dipuji, pujian itu takkan menyebabkan kita menambah amalan kita(semakin bersemangat), ataupun mengurangkan amalan kita(malu orang puji). Jangan macam tu. 

Selain itu, ikhlas juga boleh ditakrifkan sebagai melakukan sesuatu, tanpa mengharapkan balasan. Ingatlah, kalau kita harapkan pujian orang, satu hari nanti, orang tu akan pergi. Kalau harapkan ganjaran(duit), duit tu akan habis. Tapi, kalau kita harapkan reda Allah, Insya Allah, Allah tak kan sia-siakan amalan kita, sebab Allah tu kekal, akan sentiasa ada. Selamanya.

Dan sudah tentu sekali, ikhlas tu, bila kita buat sesuatu, kita tak ungkit perbuatan kita. 

(situasi 2)
A: weh, teman aku pergi X jap.
B: Sori weh, aku tak boleh la. Ada hal.
A: Kau ni, dulu kau nak pegi mana-mana, aku teman je. Ni aku mintak teman sekali pun susah.

* Aku pernah jadi orang B. Sejak berlakunya situasi ni, aku selalu persoalkan keikhlasan aku bila nak tolong A tu. Astaghfirullah..

Allahu 'alam.
I am not perfect, so are you.
May this entry, is worth to ponder. And, may help you on becoming a better you.
Aku pun pernah je, jadi A dalam situasi 1 tu, dan aku harap, aku tak buat dah benda macam tu. Aku harap jugak, lepas ni, semua yang aku buat, semuanya Lillahi Ta'ala.
Untuk dosa-dosa yang lalu, Astaghfirullah al-azim..


No comments:

Post a Comment