Tuesday 17 April 2012

Nescafe=Hypoglycemia?

Assalamualaikum.

Aku memang suka sangat minum nescafe. Kalau kat Malaysia dulu, aku boleh hidup dengan minum nescafe je. Serius. Dalam sehari tu, pagi bangun tidur minum nescafe secawan, petang minum nescafe secawan. Makanan yang aku telan pulak, cuma dinner. Tu pun cuma sepinggan, tak tambah. Hebat kan. Aku boleh tahan tak makan langsung waktu siang. Kenyang dengan minum nescafe je. Sampai mak aku pun pelik. Sebab aku kan kuat makan.

Betapa sukanya aku dengan nescafe ni, sejak duduk asrama lagi, aku memang akan beli lah nescafe 3 in 1 tu, bawak duduk asrama. Dari form 4, sampai lah sekarang ni, kat Mesir. Boleh kata kalau buat lagi 'Biodata Saya' macam waktu kecik-kecik dulu, under 'minuman kegemaran' tu, boleh lah letak 'Nescafe'.
Nescafe-kick

Walaupun aku tahu yang nescafe ni tak elok untuk kesihatan, tapi aku peduli hape. Janji dapat minum. Serius, kalau mood aku tak baik ke, macam nak pening kepala ke, minum je nescafe, terus OK! Heh!

Tapi, sekarang ni, aku baru tahu yang nescafe boleh menyebabkan Hypoglycemia(kurang gula dalam darah). Aku rasa, aku dah kena hypoglycemia ni. Sebab symptom-symptom nya dah ada. Aku kan pakar .
Aku tanya Lecturer lah haritu. Ye lah, aku pun risau. Tetiba je rasa lapar (walaupun dah makan), lepas tu menggigil-gigil, jari-jari berpeluh. Lepas tu bila makan coklat, ok. Tak menggigil, jari tak berpeluh. Lecturer tu cakap, memang NESCAFE BOLEH MENYEBABKAN HYPOGLYCEMIA. 



Dan, sebab aku ni sangat concern pasal kesihatan aku padahal nak jugak continue minum nescafe, aku tanyalah doktor tu macamana nak elak Hypoglycemia, tapi still minum nescafe. 
Doktor tu cakap:


1- Sebelum minum nescafe, makan dulu. Sebabnya, nescafe akan bagi rasa 'sense of fullness'. Bagi rasa kenyang, tak nak makan. Jadi, kalau kita minum nescafe dulu, kita akan rasa kenyang, tak nak makan dah. Lepas tu, baru lapar, menggigil, tangan berpeluh sume.


2- Minum nescafe, tapi letak BANYAK SUSU. Sebab susu tu boleh jadi sumber makanan, sumber gula, protein sume tu. So, tak lah lapar sangat, bila dah minum nescafe.




p/s: faham tak kaitan aku minum nescafe je siang-siang hari dengan Hypoglycemia ni?
For further inquiries, please do not hesitate to consult your physician(doctor). For your own health sake!








3 comments:

  1. tu la ko...minum lagi nescafe...
    tgk org, minum milo...
    sedap, manis and kononnye beri tenaga...
    tpi milo ni menggemukkan jugak sebenarnye...
    sbb bnyk gule...hehehe...
    bye...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nescafe la best. milo pn sedap jugak(bila ada kat mesir baru teringin nak minum milo. sebab mesir xda milo!!)

      Delete
  2. thank you for the info.memang tengah menggigil pun nih.bila search,sampai kat sini.haha.serius menggigil sampai berdiri solat tadi pun macam nak tumbang dah :/

    ReplyDelete