Thursday 24 January 2013

12 Rabiul Awal 1434H aku

Assalamualaikum.

Hari cuti aku untuk Maulidur Rasul ni dah start pukul 8 pagi lagi. Aku dengan group smart circle (SC/Usrah), kitorang berjumpa melalui skype untuk usrah kali ni. Moden kan? Mula-mula tu aku pun terkejut jugak, apasal tetiba jadi moden sangat sampai nak berskype. Tapi sebenarnya best je buat melalui skype ni walaupun kadang-kadang tu tiba-tiba connection terputus sebab internet connection tak berapa nak ok. Dapat memupuk kesabaran! Apa-apa pun, SC harini memang seronok walaupun tak jumpa depan-depan, kita semua tetap boleh berSC dengan gembiranya. Macam SC sebelum-sebelum ni jugak, kakak(naqibah) tu lah yang banyak cakap(sebab kitorang adik-adik ni tak reti sangat). Memandangkan harini Maulidur Rasul, kakak tu pun sentuh pasal Nabi dan sifat-sifat belia. Kakak tu sangat bagus. Walaupun busy dengan pelajaran, dia punya ilmu pasal agama ni memang pergh! banyak gila. Kakak tu siap nangis lagi waktu cerita pasal pengorbanan Nabi Muhammad saw semata-mata untuk kita Ummatnya yang Nabi sendiri tak pernah kenal dan jumpa.

27 Januari ni kakak ni nak pergi umrah memandangkan cuti musim sejuk. Saya harap segala urusan sepanjang perjalanan dipermudahkan dan doa-doa akak dimakbulkan Allah. Terima kasih sebab sudi pelawa kami semua untuk kirimkan doa pada akak nanti. 

Dekat 2 jam jugak kitorang ber-conference melalui skype. Lepas tu aku makan breakfast dan siap-siap pergi rumah Faizah sebab nak study skull sama-sama(rumah dia ada satu complete set human bone tuan rumah dia bagi). 

Sampai rumah dia, walaupun perut aku kenyang sangat dah makan satu pinggan penuh spaghetti goreng, aku makan jugak apam balik dan pancake. Apam balik tu Faizah buat, pancake tu pulak McD yang buat. Hebat kan Faizah ni. Apam balik pun pandai buat. Aku sebenarnya nak makan sikit je apam balik tu sebab dah kenyang sangat. Tapi bila dah Faizah sungguh-sungguh nak aku habiskan sekeping, aku pun makan je la. Tapi memang sedap pun apam balik dia.

Lepas dah kenyang makan, kitorang pun start belajar skull. Walaupun Faizah mula-mulanya macam takda mood sangat(dia kata malas sikit nak study), tapi dia layan je aku yang tetiba je nak datang rumah dia nak belajar skull ditambah pulak dengan soalan-soalan aku yang bertanya macam aku tak pernah belajar apa-apa. Nampak sangat tak revise dan kat kelas otak ke lain.

Lepas belajar dalam sejam lebih, dia offer lagi makanan kat aku. Kali ni kek pulak. Dan apam balik plus orange juice. Aku serius kenyang gila. Makanan yang tadi pun tak sempat turun lagi, ni dah sumbat lagi.


Apam balik tu nampak tak cantik sangat kulit dia sebab aku yang goreng

Ok, motif aku nak cerita pasal makanan Faizah ni sebab nak bagitahu yang Faizah ni serius sangat-sangat baik. Tiap kali aku datang rumah dia, macam-macam makanan dia bagi kat aku. Kadang-kadang tu aku sendiri yang tak malu mintak dan habiskan makanan dia.

Kalau dia ada buat kek pulak, walaupun aku tak tahu pun dia ada buat kek, dia sanggup bungkus satu slice kek yang dia buat, dan esoknya kat kelas bagi kat aku. Banyak kali pulak tu. Baik gila kan?! Tak termasuk lagi segala macam benda yang dia buat untuk aku, tolong aku, sabar dengan aku.

Alhamdulillah sebab aku dapat jumpa dengan orang yang baik-baik di Mesir ni walaupun sebelum ni kat Malaysia langsung tak pernah kenal.

Aku harap ukhwah yang ada antara kami semua ni akan kekal sampai bila-bila, sampai akhirat. 



p/s: Esok 25 Januari, hari Revolusi Mesir. Maknanya kami semua kena duduk rumah je(walaupun memang takda plan nak keluar pun). Harap-harap semuanya baik-baik aja. Egyptian (and Malaysian), please keep calm. 

4 comments: