Thursday 10 January 2013

The doctor in the house

Assalamualaikum.

Harini macam best sikit. sikit je la sebab harini takda lecture. Harini cuma ada revision clinical skill je. tu pun sejam je revision. dan sedikit tidak seronok. sebab dalam satu bilik skill lab yang kecik tu, kitorang ramai-ramai ni terpaksa berebut-rebut take turn untuk practise buat CPR, mouth to mouth breathing (pada patung), buat IM (intramuscular) kat punggung dan SC(subcutaneous injection) bawah lengan dan ambil blood pressure. semua ni buat kat patung je.
Dalam banyak-banyak skill tu, aku rasa aku paling pandai buat injection. nak buat kat real patient pun ok je rasanya, cuma takut patient rasa sakit yang melampau kot. sebab aku tengok jarum tu cucuk patung tu pun macam sakit. dan aku tak pandai nak bajet perasaan orang. jadi aku mungkin akan main cucuk je, dan siap!
Mungkin ada yang akan cakap dah second year pun baru nak belajar buat injection? student nursing dah pro nak pasang branula dah weh. Ok, rileks dulu. sebab aku pun macam tak puas hati jugak, pasal apa nursing lagi advanced dari kitorang. Tapi untuk menjadi sedikit positif, mungkin pihak universiti berpendapat bahawa dalam duration 6 tahun ni, apa kata kita buat sikit-sikit dulu, jangan gelojoh. banyak lagi masa.. <--- ini mungkin jawapan pihak universiti.

Disebabkan kena berebut dengan pelajar2 lain, at the end of the 1-hour session, aku tak sempat nak practise ambik blood pressure. Tapi sebab nak memperkasakan lagi ilmu (ceh!) aku pun dengan tak malu dan selambanya pergi masuk kelas lain yang dah siap. Tengah aku elok-elok tunggu turn tu, doktor tu cakap "eh, tak boleh2. masa dah habis. kita bagi satu jam je. lagipun awak bukan grup saya kan tadi" dalam bahasa inggeris. aku pun nak argue jugak tapi dia tetap kata "tak boleh, tak boleh". Fine! aku pun dengan hati yang pasrah, keluar dari bilik tu dan mencari-cari lagi bilik lain yang boleh ditumpang sambil menunggu kawan aku siap, nak ambik buku.

Selepas beberapa ketika melilau-lilau, akhirnya aku jumpa jugak satu bilik yang doktor dia dah keluar. akhirnya aku berjaya jugak practise ambik BP walaupun mula-mula tu kalut jugak sebab pulse tu tak dengar sangat kat stethoscope. Tapi selepas diajar oleh kawan aku yang stethoscope ni kena letak directly pada telinga, baru dapat dengar. tu pun perlahan dan halus je sebab letak kat Brachial Artery. Aku sebenarnya taknak taruk stethoscope tu kat telinga sebab tu uni punya, dan hanya Tuhan je yang tahu berapa ribu orang yang dah guna benda tu. oh ya. yang aku geram sikit ni ialah pihak uni tak bagitahu pun awal-awal yang kitorang kena beli stethoscope sendiri awal-awal. ingatkan tak payah guna lagi, so semua orang pun tak beli lagi la bendalah tu.

dah siap buat benda tu, aku pun pergi cari kawan yang aku tunggu tu, sebab nak ambik buku ni.


tetiba je teringin nak membaca. selain daripada buku teks medic la ofkos. ingatkan buku ni nipis je. sekali dapat nampak macam kamus dewan dah (ok tipu. tebal dia 843 mukasurat je). tempoh pinjam pulak 2 minggu. buku ni pun tak tau sapa punya, sebab order online. tapi tuan buku ni kira memang baik hati lah. buku ni kan mahal, sanggup pulak nak bagi orang pinjam. aku pun ada je buku, tapi setakat ni tak cukup baik lagi nak bagi strangers pinjam. terlalu berisiko.

lepas dah dapat buku ni, aku pun gerak nak balik naik tram. ya, memang sedikit seram tapi sebab dalam beg aku cuma ada payung, buku tebal ni dan kunci rumah je, aku naik je lah tram. kalau ada jugak perompak tu, memang putih mata la dia sebab aku cuma ada phone and 25genih je tu pun dalam poket seluar. alhamdulillah tadi dapat duduk sebelah mak cik yang tua la jugak. tapi still pegang beg tu macam pegang baby ok. mak cik-mak cik ni pulak baik, tak sombong siap tanya lagi 'enti min sinn?' (awak dari China?). aku cakap lah tak. "ana min malizia. kullu min malizia" sambil tangan gerak-gerak tunjuk yang semua orang yang rupa macam aku ni dari malaysia. memang ramai  malaysian dalam tram tadi sebab semua pun sama grup dengan aku tadi. orang arab selalu ingat kita ni dari China/Indo/Filipina. kalau nak up sikit, mungkin Yaban (Jepun).


Dalam tram tadi ada mamat jual plaster. 15 keping 1 genih. aku beli je. mana nak dapat murah macamni?

lepas tu aku turun kat stesen tram Camp Shizar sebab nak pegi pasar. Nasib baik pasar tadi tak ramai orang dan jalan tak lecak. dapatlah aku berjalan dengan tenang mencari gelatin dan strawberry. sebab nak buat cheesecake.


Ni first time aku tengok gelatin. jadi kalau pak cik kedai tu tipu pun aku pakai percaya je. rupa dia nampak macam gula, tapi bau macam rempah. betul ke?

balik rumah pulak, terus pegi repair water heater yang dah 2 3 hari tak berfungsi.

oh ya. sejak 2 3 hari ni, jari kaki aku macam sakit sikit. macam bengkak, merah dan panas. kalau pijak kuat sikit je dah sakit. takut jugak, kot-kot lah kena gout ke arthritis ke apa kan? tapi tadi dah google, insyaAllah, cuma kena Chilblains je. ok, google dah naik taraf jadi doktor. mula-mula tu macam kurang yakin sikit. tapi bila dah baca orang lain punya forum tanya pasal "toes swell during winter", barulah rasa boleh dipercayai.


lebih kurang macamni la rupa jari tu. dia tak sakit semua jari. cuma jari kedua dan ketiga dua-dua belah kaki je. kalau lama sangat tak baik jugak, kena pegi jumpa doktor sebenar lah nampaknya..

dan sakit gigi juga.. sebab pagi tadi makan nasi lemak, ikan bilis tu tercucuk gusi.


p/s: rasanya kalau hantar nama kat agensi cari jodoh mesti laku ni. haritu repair cable internet, harini repair water heater pulak. woha!

malam ni boleh sambung berguru dengan Dr. Najeeb kat youtube. serius faham dia ajar. The world needs more people like Dr. Najeeb. for more good doctors.

No comments:

Post a Comment