Tuesday 7 August 2012

Balik Kampung!


Assalamualaikum.

Hari Ahad haritu aku, mak dan ayah balik kampung. Kitorang bertiga je sebab kitorang je yang free. K
eluar rumah pukul 8 lebih (tak tidur malam tu sebab tolong mak dan ayah jahit langsir), dan sampai dalam pukul 10 pagi macam tu.
Kampung ni tak jauh mana, kat Slim River, Perak. Tapi alamat tulis Hulu Selangor, Selangor.

Kalau orang lain balik kampung dapat jumpa Atuk dan Opah, aku pulak dapat tengok rumah ni dan isi kandungannya yang banyak sangat kenangan(pada aku la).
Dah bertahun jugak aku balik rumah ni dah, sebab busy! Tapi mak dengan ayah selalu je datang (sebulan sekali), sebab nak bersih-bersihkan rumah ni.

Balik kali ni pun memang untuk bersih-bersihkan rumah jugak. Sapu lantai, kemas sikit-sikit, potong rumput, racun rumput semua tu. Supaya raya ni bila orang tengok, sedap sikit mata memandang..
                                                                 
                                                                *   *   *

Masuk je rumah ni, aku rasa sedih, sampai nak nangis pun ada, tapi aku tahan lah, takut ayah aku lagi sedih (sebab rumah ni kan tempat ayah aku membesar). Kalau nak diikutkan, banyak sangat sebab yang buat aku sedih.

Satu, sebab terkejut tengok keadaan rumah ni yang dah tak elok macam dulu-dulu. Ya lah, rumah tinggal, tak ada orang duduk, apa je yang boleh kita expect kan?
Kedua pulak, rumah ni, dengan barang-barang yang ada, penuh dengan kenangan. Pandang kanan, teringat ni, pandang kiri, teringat tu. Memang terkenang-kenang je lah..


Gambar-gambar kat bawah ni pulak ialah SETELAH kerja-kerja pembersihan dijalankan.

Motor Atuk.
Kecik-kecik dulu kalau ikut Opah dan Atuk pergi pekan, aku duduk depan, kat bakul tu.
Excited sangat nak tekan hon.
Nombor Plat dia ABD apa entah


Tandas kat luar.
Malam-malam memang TAK NAK langsung guna toilet.
Takut!


Pokok kelapa dan pisang baru.
Dulu kat situ ada pokok cili, pokok sireh, reban ayam dan tempat bakar-bakar lemang dan ketupat semua tu.

Sampah yang dikumpul hari ni untuk di bakar.
Tapi api tak nak nyala, sebab sampah tu 'basah' lagi.

Yang rendah ni dapur.

Pokok kelapa ni lagi tua daripada aku.
Nak kelapa/santan/daun/lidi, semua ambik daripada pokok ni.
Banyak sungguh jasa dia.

Pokok jambu Opah dah tinggi!
Dulu-dulu banyak kerengga, takut nak dekat!

TV
=)



Dalam plastik tu set mangkuk tingkat Opah.
Jag Oren tu bak kata sepupu aku 'jag buat air kopi'.

Beg Opah pergi pasar rasanya



Anak patung aku kecik-kecik dulu.
Aku punya khazanah banyak kat sini.
Termasuklah kertas exam darjah 1 dulu.

Kalendar 1985.
Sama tahun dengan Proton Saga pertama kan?

Kalendar 1994 pulak.





Dulu-dulu rumah ni sangat cantik. Keliling rumah penuh dengan pokok-pokok opah tanam.

Kalau time raya pulak, laman rumah tu nak lalu pun payah, sebab penuh dengan kereta. Tak cukup laman, bawah rumah pun jadi tempat parking kereta. Tak muat bawah rumah, siap tumpang rumah jiran lagi.

Tak tahu lagi bila aku akan balik lagi rumah ni..



Al-Fatihah untuk arwah Atuk dan Opah, dan semua umat Islam...














* I'm just not good with words. 











































No comments:

Post a Comment