Sunday 17 March 2013

nak belajar di mesir?

Assalamualaikum.

Semalam ada orang share gambar ni dalam group batch second year 2011/2017. Gambar brochure agen yang bawa pelajar-pelajar malaysia untuk belajar sains kesihatan di mesir. Tapi gambar ni aku dah try edit sikit-sikit cover mana yang aku rasa patut, supaya takda mana-mana pihak yang terasa. harap-harapnya tak ada lah yang terasa


Ini pulak komen-komen kami semua berkenaan dengan brochure ni.







Aku malas nak tulis banyak-banyak. Tapi harap dapat lah baca komen-komen kami kat atas ni. Kami pun bukannya tak suka kalau ramai lagi orang Malaysia nak datang mesir ni. suka sangat. at least dapat lah jugak kurangkan rindu pada malaysia, ada juga junior yang boleh kitoang nak jual meja study, almari tilam semua bila dah habis belajar nanti.

Tapi kena beragaklah jugak. Ni Mesir, penduduk dia sendiri dah padat, sebab tu lah semua rumah style flat je, bertingkat-tingkat. Tak ada langsung rumah teres atau banglo kat Mesir ni. Rakyat dia je dah 82 juta lebih, dengan kawasan gurun yang banyak, tempat tinggal jadi terhad dan padat!

Nampak point 12 000 malaysian di mesir tu? nampak macam cool kan? tapi kalau nak tahu, area yang aku duduk ni; Camp Shezar, ramai gila orang melayu. Sampai ada satu bangunan tu sampai 6/7 rumah ada orang melayu sahaja! Lama-lama boleh jadi "macam 'pekerja asing' kat Chow Kit" bak kata mak aku.

Waktu mula-mula sampai dulu, aku sendiri terkejut. Rasa macam kat dalam set penggambaran cerita tamil kat India. Padat sangat orang (especially Cairo). Dan aku pun pernah je rasa menyesal sebab mengada sangat nak duduk kat Mesir ni. senior-senior pun dulu banyak kali cakap "siapa yang dapat survive duduk kat mesir dan india, lepas ni campaklah dia ke mana-mana pun, insyaAllah boleh survive". nampak tak berapa dahsyatnya mesir ni??

Tak termasuk lagi dengan budaya yang berbeza. Ya, aku faham. Aku dulu pun excited dengan ayat "dapat memahami budaya masyarakat negara lain" waktu interview atau buat karangan SPM. Tapi please, ayat ni bagi aku, cuma boleh pakai kalau budaya yang lain tu adalah budaya yang lebih baik daripada budaya kita. Budaya kat sini? Aku tak sanggup nak cakap. takut jadi mengata pulak kang. (ada je budaya yang elok).


Background tu boleh di-consider bersih.
*gambar dari fb kawan

Sebab on the way jalan kaki pergi kelas boleh jumpa sampah berganda banyak, berterabur tengah jalan. Tak termasuk lagi tahi keldai dan ludah-ludah orang yang berwarna hijau. Ada tempat kat Cairo, sebelah rumah boleh jadi pusat pelupusan sampah tak berdaftar hoi!

Yang komen diorang pasal toreh-toreh tu, boleh baca kat sini. Ini antara kes jenayah yang berlaku kepada kami pelajar Malaysia. Yang selalunya kami rahsiakan, tak bagitahu pada keluarga di Malaysia sebab takut diorang risau sangat-sangat. Tahu je lah, dengan keadaan politik yang bergolak lagi kan.



Aku bukannya nak tidak menggalakkan sesiapa datang mesir, atau pun menghalang sesiapa. Tapi aku rasa kalau nak datang mesir, bilangan dia kena di-control. Harap-harap tak terjadilah harapan Mansoura University nak ambik 1000 Malaysian each year! Melampau gila kot. kitorang yang satu kelas 43 orang ni pun dah susah nak di-organize..

Aku faham je yang agen-agen ni syarikat. dan syarikat tu berniaga, dan setiap perniagaan pun mesti nak untung. Aku faham. Tapi, diharap sangat yang dalam kita mencari untung, kebajikan orang lain pun dijaga. Kita mesti tak nak kalau anak-anak kita dalam kesusahan kan?

Aku dulu pun datang dengan agen jugak. Aku faham je perasaan nak belajar medic, nak jadi doktor sesangat tu. Aku quit asasi yang berbaki 2 bulan daripada 1 tahun setengah sebab nak jadi doktor punya pasal. Aku faham perasaan korang!

Pesan aku, kalau nak datang jugak, make sure buat persediaan mental and fizikal yang rapi, dan solat istikharah. Try la jalan kaki 1-2 km setiap hari tengahari 6 hari seminggu. Try lintas federal highway jalan besar tak pakai jejantas. Try duduk kat belakang ekzos kereta hidu asap dia. Cuba jalan kat pasar malam/borong dengan sampah berterabur + ludah orang merata tempat waktu orang ramai gila macam pergi konsert. Kalau boleh tahan ni semua dan rasa cool je kalau orang main mercun  pukul 12 tiap-tiap malam, silalah datang. Kami mengalu-alukan anda. Ahlan wasahlan bak kata mak cik Arab jiran aku.

Tak masuk lagi bab yuran pengajian/tajaan/pinjaman pelajaran semua tu. semalam baru aku borak dengan walid (pegawai MARA) pasal benda ni.


This is real, man. No kidding punye.


Ini adalah pandangan peribadi aku (yang negatif). Sebab ada jugak pasal mesir ni yang elok.

4 comments: