Thursday 30 August 2012

Pak Cik Teksi Yang Baik (Part 2)

Assalamualaikum.

Haritu aku ada cerita pasal pak cik teksi Mesir yang baik. Harini, aku nak cerita pasal pak cik teksi Malaysia pulak. Aku nak cerita pak cik yang baik dan awesome sangat.

Beberapa hari sebelum raya tu, aku kena jemput adik aku kat stesen komuter yang kalau naik kereta dan tak jem, 5 minit dah boleh sampai dah.

Akan tetapi, sebab aku ni buta nak drive kereta(takda lesen), aku kena lah guna public transport.
Dan sengaja je nak menguji kesabaran aku, aku pun tercongok lah sorang-sorang kat bus stop depan rumah aku dekat 1 jam menunggu bas, menahan teksi yang tak nak berhenti, dan kena kacau dengan pak cik yang gatal tak ingat dunia. Pak cik ni memang scary.

Bila adik aku dah call cakap dia dah sampai, aku pun menggelabah lah nak tahan teksi, tapi satu pun tak nak berhenti. Dan aku pun mula membandingkan kesenangan mendapatkan public transport di Mesir dan Malaysia......

Dah beberapa minit lepas tu, lalu lah satu teksi ni. Teksi ni warna biru. Warna biru je, takda campur dengan putih, merah atau kuning. Dan 'topi' teksi ni tulis 'teksi eksekutif'. Dan aku yang terdesak dan takda pengalaman naik teksi warna biru ni, terkejut yang amat lah macam rusa masuk kampung, bila aku duduk je, aku tengok meter dia dah tulis 'RM 6.00'. Terkejut gila weh. Sebab mahal gila! Tapi takkan aku nak turun balik, bila pulak nak sampai ke stesen komuter kalau turun balik. Jadi aku pun redah je lah. Doa-doa jalan tak jem, cepat sampai, bil murah...

Dalam perjalanan tu, pak cik ni serius lah awesome. Dia borak dengan aku macam dah lama kenal. Lepas tu pak cik ni bagus pulak tu, sebab dia memang membaca. Dia siap bagitahu lagi kat aku pasal ramai pilot takda kerja sebab peluang kerja tak banyak, airline companies pulak prefer pilot dari luar. 
Dia tanya jugak aku belajar apa, bila aku cakap sains, dia cakap 'sains apa? sains tu banyak'. 
Hahaha.. kat sini aku rasa macam kena ketuk je kepala. 

Dan pak cik ni macam tahu-tahu je, dia tanya 'kau tahu tak beza teksi satu warna dengan dua warna?' Aku cakap lah 'tak'. Pak cik tu pun cakaplah dengan panjang lebar yang teksi satu warna (biru/merah/apa-apa warna sahaja) yang tulis eksekutif ni mahal, sebab tu ramai orang naik, lepas tu turun balik. Kalau teksi yang dua warna (merah putih, biru kuning, merah kuning, etc.) tu, murah, sekali naik 3 ringgit.
Aku pun cakaplah 'tu lah pasal. Terkejut saya waktu naik tadi'.

Tapi pak cik ni siap offer lagi nak hantar aku balik kejap lagi, sebab kesian kat aku dengan adik aku nak tunggu bas lama-lama dan jalan sangat lah jem! Lunch hour kan, biasa lah tu. Tapi aku tolak lah, sebab ada nak kena pergi tempat lain lagi.
Teksi biasa.
2 warna, murah. 3 ringgit je

Bila nak sampai dah stesen tu, meter teksi tu tunjuk RM13.00 (mahal gila!). Pak cik tu tanya, 'kau nak bagi berapa ni?' Aku hulur RM15. Pak cik tu cakap 'banyaknya. Bagi 5 ringgit sudah'.
Memang terkejut lagi lah aku kat situ.



Teksi Eksekutif.
1 warna. Mahal sikit. RM 6




2 comments:

  1. Replies
    1. itu lah.. pak cik ni mmg baik. buat lawak mcm dah lama kenal.
      bila naik teksi dgn pak cik ni, takda la takut sgt walaupun naik sorang2..

      Delete