Wednesday 2 January 2013

Khasiat teh hijau

Assalamualaikum.

Sejak masuk tahun 2 ni(Oktober 2012), aku dah berazam untuk ubah cara pemakanan aku.
Ubah cara pemakanan, bukan dengan tujuan untuk mendapatkan bentuk badan yang menarik macam model antarabangsa. 
Bukan.
Tapi setidak-tidaknya, dengan cara ni, 
aku dapat improve tahap kesihatan aku.
Harapannya lah.
Jadi betul-betul tu tak pasti lagi.

Jadi sebagai permulaan, aku dah cuba untuk Green Tea.
Sebenarnya sejak kat Malaysia lagi, sebelum belajar medic ni lagi dah ada keinginan nak minum green tea.
tapi sebab dulu pernah menang satu pertandingan ni dan hadiah yang dia bagi was some sorts of herbal tea, dan rasa dia memang sungguh rasa daun. Tu tak kira bau lagi.
Jadi dekat 2 beg besar herbal tea yang aku dapat tu,
cuma dua sachet je yang berjaya dibuka.
Buka je. Sebab minum tak berjaya sampai habis lagi.

Sebab tu lah aku macam tak interested sangat nak beli green tea dalam bentuk uncang yang macam Lipton jual tu. 
Sebab takut membazir. Beli, tapi tak minum.
(Ini selalu berlaku bagi kami sekeluarga)

Jadi, sebagai alternatif, aku pun minum lah Lipton Green Tea dalam bentuk botol ni.
Kalau dulu kat CFS, almost everday, aku mesti beli air ni.

Sedap gila ok air ni
Tapi bila lama-lama kesedaran untuk berjimat tu muncul,
aku pun kurangkan lah pembelian dia. 
Sebab mahal kot.
Satu botol dalam 3 ringgit kot. Tak pun lebih sikit harga dia.
Mana tak kaya Lipton sebab ada pengguna macam aku yang terlebih pemurah.

Tapi setakat tu je lah sejarah aku dengan teh hijau di Malaysia.

Bila sampai Alex, 
kawan aku, dia beli green tea uncang yang perisa Mint. Dia bagi aku secawan.
Aku yang macam excited sebab nak try minum green tea ni pun minumlah..
(Teh Malaysia dan Mesir rasa dia tak sama. Ada sikit beza)
Tapi serius terkejut, sebab rasa ubat gigi.
Mana taknya, sebab green tea dia perisa Mint. Pudina.
And, sorry Faizah, kita tak habis minum air tu. =)

Dan start tahun 2 ni pulak,
aku dengan azam yang baru, 
lantas melupakan segala sejarah pahit yang ada antara aku dan teh hijau.
Makanya, aku pun start lah membeli teh hijau ni. 
Aku mula-mula tu nak beli Lipton je, sebab murah (bak kata Faizah). 
Tapi sebab pasaraya Fathallah kesukaan ramai tu, selalu je ngeng,
tak ada pulak Lipton Green Tea.
Jadi, aku rembat je lah Isis ni.
Nasib baiklah tak mahal mana (kalau nak banding dengan harga kat Mesia).

First time bancuh teh hijau ni,
aku memang excited lah, gembira sangat sebab nampak teh tu kaler dia hijau-hijau sikit. Sikit je lah hijaunya. Tapi uniklah (bagi aku) sebab selama ni teh kaler coklat tu jeh.

Akan tetapi,
rasa teh ni,
still rasa daun!

Kalau ikutkan hati, memang dah reject dah green tea ni.
Tapi sebab dah duduk merantau ni,
kena lah fikir
"ni duit ni"
jadi hasrat untuk membiarkan sahaja green tea itu tidak berusik haruslah dilupakan.

Dan.
Oleh kerana aku telah berazam untuk merubah corak pemakanan aku,
aku bancuh green tea ni dengan madu!
No more sugar!

Ni green tea aku yang tak berapa nak hijau sebab dah lama sangat terendam (kot).
Bila dah taruh madu, warna dia akan jadi lebih gelap sikit.


Dah aku dok beria-ia sangat nak minum green tea ni, mesti ada sebabnya kan?

Sebabnya, green tea ni ada banyak khasiat

  1. mencegah dan merawat (not sure how) cancer.
  2. meningkatkan kadar metabolisma badan dan fat oxidation (pecah2kan lemak, untuk hasilkan  tenaga) <--- tak reti nak explain dalam bahasa melayu mudah
  3. mengurangkan kadar kolesterol dalam darah
  4. mencegah kanser kulit
  5. meningkatkan stamina (the ability of an organism to exert itself and remain active for a long period of time, as well as its ability to resist, withstand, recover from, and have immunity to trauma, wounds, or fatigue) <--- from Wikipedia
  6. membantu penghadaman
  7. mencegah jerawat (wow!)
  8. mengandungi Vitamin K 
  9. mampu menenangkan
  10. membantu mengurangkan berat badan
Lagi satu, aku jumpa benda ni.
"It is an advice to drink one cup of green tea every day after every meal. You would gradually notice a big change in yourself. It would make you slimmer and beautiful. It keeps your body in shape and this feeling brings an utmost joy and relaxation"
Tips kat sini: Jangan minum directly lepas makan. Take time dan bagi sikit masa untuk makanan tu turun dulu. Sebab, kalau tak nanti, perut cepat buncit.

Tapi kalau minum malam-malam dan susah nak tidur, jangan terkejut pulak.
Sebab teh ni, ada jugak caffeine. Cuma, kuantiti kurang daripada kopi.


Lagi satu lupa nak cakap. Green tea telah berjaya membantu aku menghilangkan ketagihan minum nescafe setiap hari. 
Serius tak tipu. Sekarang ni aku dah okay dah kalau tak minum nescafe setiap hari. Dan walaupun dalam satu hari tu aku tak minum green tea, still takda rasa nak minum nescafe. Aku rasa normal dan sihat. Tak pelik dah. Alhamdulillah..
Tapi ni cuma yang berlaku pada aku lah. Pada orang lain tak tahulah jadi ke tak..

Dah tu, apa tunggu lagi. Jom lah minum teh hijau

22 comments:

  1. Replies
    1. air putih x sukaa... sebotol tu, esok baru boleh habis..

      Delete
  2. Benda yg kita x suke tu lah yg berkhasiat kan kan kan. Hehe

    ReplyDelete
  3. good information...
    keep it up....:)
    hahaha........

    ReplyDelete
  4. wah best entry ini. kak kenari pon suka tau minum green tea.. minum kosong.. kalo dah dekat nak tidur, kak minum.. hahaha.. tak lena tidor dik nun... jap2 gi toilet.. membuang.. hahaha... kak beli green tea ni kat kedai ubat cina je.. 30 sachet ada la harganya dalam rm7/rm8 giteww...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kak kenari! minum green tea kosong? maknanya tanpa gula? saya memang tak lalu, sebab rasa 'daun'. heheh
      *terima kasih sbb berkunjung=)

      Delete
    2. Teh hijau ni orang kata memang elok minum tanpa gula..kalau letak gula nanti khasiatnya berkurangan..sejauh mana kebenarannya saya pun x tahu..cuma nk kongsi maklumat yang saya tahu hehe.

      Alang-alang komen kat sini, nak promotelah sikit ni [ Menjual Teh Hijau/ Green Tea Ahmad Tea London]

      Cuba try teh hijau jenama Ahmad Tea London,

      Delete
    3. Kalau nak jgk rasa manis jgn campur gula, guna madu asli (kalau dapat) atau stevia supaya mudah meminumnya.

      Delete
  5. Salam. Sis kat malaysia kat mane yup ad jual. Sy ternngn gk nk cube. Hehe. Tq. Salam ramadhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.
      kat mlysia kalau green tea jenama lipton & boh ada jual dalam bentuk uncang rasanya. tapi saya pun x pasti sgt. cuba tengok kat pasaraya2 besar.
      kalau dlm bentuk botol tu selalunya kat 7eleven & stesen minyak banyak.

      *selamat berpuasa;)

      Delete
  6. try lipton clear green jasmine flavoured.. without sugar. nyamms

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah pernah try dah lipton yg perisa jasmine tu..
      tak berdaya nk habiskan. sebab bau dia kuat sangat.. hihihii

      Delete
  7. jenama clenxtea pun ok...ade jual kat watson or farmasi

    ReplyDelete
  8. amalkan lah selalu meminum teh hijau ketika panas(x kire lajenis apa pun),kerana banyak khasiat dia terkandung ketika ianya masih lagi tengah panas.

    Klik sini untuk mengetahui tentang pos Oh Kiji khasiat teh hijau

    terima kasih admin atas perkongsian ini.

    ReplyDelete
  9. green tea yg botol tuh yg biasa ada kt fridge kedai runcit tu ke? gmbr xley open.. huhu..
    - green tea blh reduce anxiety x? :S

    ReplyDelete
  10. green tea yg botol tuh yg biasa ada kt fridge kedai runcit tu ke? gmbr xley open.. huhu..
    - green tea blh reduce anxiety x? :S

    ReplyDelete
  11. Sy suka tea hijau rasa jasmine,Jenama Ahmad Tea, haruman jasmine terasa seolah2 berada di musim Bunga di Kota London..hehe..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete