Friday 24 May 2013

Pediatric's Day

Assalamualaikum.

28 April haritu aku ada join satu program ni yang dinamakan Pediatric's Day di Pediatrics Hospital, Shatby. Organized by Yayasan Yalla (dan LIFE), aku datang dengan lenggang kangkung, untuk memeriahkan lagi majlis, dan kalau ada chance, dapat jumpa pesakit dan tolong agihkan mainan dan ubat. Well, aku dapat buat semua tu sebenarnya walaupun datang lambat.:P

Setahu aku, program macam ni baru kali kedua diadakan. yang pertama kali haritu (tahun lepas) aku tak join sebab takda gang. heheh

Apa yang kita buat di program ni, kita derma ubat-ubat, makanan, mainan, personal care products dan menghiburkan pesakit kanak-kanak ni.

Dan sebelum program ni diadakan, macam-macam lagi aktiviti telah dijalankan untuk mengutip dana untuk beli semua benda-benda kat atas tu. Yayasan Yalla dah anjurkan Marathon 1.0 & 2.0, Jumble sales, bukak booth untuk sesiapa derma ubat dan gerakkan tabung kutipan di setiap lecture hall.

Percaya cakap aku, ubat-ubat dia sangat mahal! beratus harga dia sebab untuk penyakit leukemia. dan disebabkan taraf hidup rakyat mesir ni rendah dan ramai berpendapatan rendah, diorang tak mampu untuk beli ubat. sebab tu charity program macamni diadakan.

Ni gambar-gambar yang aku sempat tangkap.

Yang ni, gambar di khemah besar. Kanak-kanak dan sesiapa je boleh join untuk melukis di kertas ni dan tulis apa-apa mesej. di pentas (kat hujung depan tu), ada kanak-kanak yang menyanyi, bercerita dan baca surah-surah apa yang diorang hafal. Ada jugak face-painting.

Kanak-kanak yang ada ni, ada antaranya ialah pesakit tu sendiri. Diorang dapat pelepasan sekejap, dibenarkan untuk keluar dari wad sekejap untuk join aktiviti kat bawah. 








Yang pakai shirt biru tu ahli sukarelawan LIFE (yayasan yalla versi mesir).








antara ubat yang diderma





daripada pagi sampai 3 petang duduk di khemah, aktiviti seterusnya kita agihkan mainan, buku dan personal products, personally and directly kepada pesakit dan keluarga.

Yang ni best sebab aku memang teringin sangat nak naik wad, jumpa keluarga pesakit. Aku kiranya bertuah sebab kawan-kawan aku yang datang awal dapat duduk kat khemah je, tak dapat naik wad.


bangunan wad pediatrik
* Is'af (ambulans) tu baru je sampai



Ni gambar dalam wad, waktu agihkan barang-barang.

Sebab aku tak pandai cakap Arab sangat, jadi setiap kali tu aku dok cakap "Ismuha eh? Ismuh eh?"(nama dia siapa). kalau tak pun cakap "Shafakallah"(semoga cepat sembuh). Rasa macam loser gila sebab tak reti cakap.


Budak kecik atas katil tu nama dia Muadz.

Yang ni Umar.
Dia tengah nak pilih buku.

Yang ni nama dia Jannah.
Dia dapat hadiah tu.

Ada pesakit yang family dia macam sangat friendly, siap macam hulur lagi baby tu pada aku untuk dukung. Tapi sebab ni first time, dan takda siapa brief aku samada boleh dukung atau tak, aku jadi takut samada nak dukung atau tak. Jadi aku cuma pegang pipi dan kepala dia je. Sangat awkward.


Kalau family ni, aku tak tahu siapa yang sakit sebab semua
nampak excited jumpa kitorang Malizi ni.

Yang ni pulak, aku tak ingat nama dia apa. Tapi adik lelaki ni, dia patient yang paling friendly, dan reaction dia yang paling priceless!. Bila dia dapat hadiah tu, kau akan dapat nampak betapa gembiranya muka dia, betapa bersyukurnya dia dapat hadiah tu. Aku pulak yang rasa terharu tengok reaksi dia. Sebab pada aku, tu mainan murah je, dan kita kat Malaysia tu bila-bila je oleh dapat. Tapi bagi diorang, mainan yang murah tu macam satu nikmat besar.


Dia sangat excited. Dapat je hadiah tu, dia senyum dan tunjuk kat mak dia
dan aku agak dia mesti cakap
"mak tengok ni. Adik dapat ni.."






Ni pulak rupa wad tu sendiri.

ni entrance dan hallway

ni ruangan katil dalam wad tu sendiri


Jujur aku cakap, keadaan hospital tu memang tak selesa. Ruang setiap katil sangat sempit, tak ada kipas atau air cond., cuma tingkap je tu pun kat hujung. Bayangkan kalau musim panas, macamana keadaan diorang.

Kawan aku cakap tahun lepas lagi teruk sebab wad ni dalam pembinaan. Katil-katil kat situ, tepi-tepi dia pasir, simen sebab tengah nak bina. Kesian kan?

Ada kawasan yang kami tak boleh masuk sebab tu kawasan pesakit leukemia, sebab takut diorang terkena jangkitan. Ada pesakit tu rambut dah gugur sebab chemotherapy, ada yang tak pernah pergi sekolah sebab sejak kecil lagi dah sakit.

Bila tengok keadaan pesakit dan keluarga dia, rasa insaf sangat. Boleh nampak betapa susahnya hidup diorang kalau nak banding dengan kita di Malaysia.

Aku nak pesan, kalau kita ada peluang untuk sertai program kebajikan atau aktiviti sukarelawan macam ni, jangan teragak-agak untuk pergi. Walaupun sedikit penat, kita tak rugi sikit pun. Sebab perasaan yang kita dapat tu lagi hebat, lagi tak ternilai.

Aku tak tahu nak cakap apa lagi, tapi kalau nak tengok gambar lagi, boleh tengak di page Yayasan Yalla.

Tahun depan aku nak jadi Yalla Ranger atau Yalla Volunteers, nak ikut pergi rumah anak yatim, pergi tolong kat kampung-kampung. Nak sangat-sangat.



*  Jangan lupa cakap Alhamdulillah sebab hidup kita sangat selesa sekarang ni. Kan?

3 comments:

  1. sy tak dapat datang tyme ni :( sbb malasss
    Hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. next time datang la.. best sgt2. especially waktu bagi hadiah2 kat wad. seronokk;)

      Delete