Tuesday 5 February 2013

Krisis awal 20-an dan mungkin seumur hidup?

Assalamualaikum.

Semalam waktu malas-malas sikit nak study, aku baca blog-blog orang (dah jadi daily routine). Entah macamana, aku sampai ke blog ni; blog ariffshah.com. Dan daripada blog tu, membawa aku ke blog abangensem.com, Fazreen.com dan blog SK. Sila klik!

Ya. mereka bercakap tentang pembelian rumah, hartanah, aset dan duit. Money money money,Mo--neeyyy (lagu The Apprenntice Donal Trump) Bila baca-baca lagi banyak(ada part yang di-skip sebab kesuntukan masa nak belajar), aku dapat tahu pasal tips-tips nak beli rumah di usia yang muda. Aku kagum dengan mereka yang muda-muda lagi dah boleh start/dah ada aset.

Dan bila aku tengok FB page dia pulak, aku nampak ni.



Ayat yang terakhir yang aku garis merah tu memang betul-betul menyedarkan. Macam orang mengantuk yang tiba-tiba disimbah dengan air sejuk baru keluar daripada peti ais(sama sejuk dengan air paip waktu winter). Dan ayat tu memang mengingatkan aku pada realiti kehidupan aku pada masa ini dan masa depan nanti insyaAllah. Pada masa yang sama, ayat tu jugak merisaukan aku akan masa hadapan aku nanti.

Ayat tu buat aku terfikir. "nanti nak duduk kat mana? takkan tak nak ada rumah sendiri? takkan nak menyewa je?" Dan bila teringat yang duit kat akaun bank pun tak banyak mana dan atas ihsan mak ayah, ini menyebabkan realiti terasa macam menelan peria. Pahit. Hutang duit untuk belajar ni lagi(study loan).

Bila terfikir yang plan kerjaya aku yang nak kekal berkhidmat di hospital kerajaan sahaja, aku macam risau sikit. Mampu ke nak beli rumah? (memanglah kakitangan kerajaan dapat potongan harga istimewa. tapi pada masa depan nanti, aku risau dengan potongan-potongan harga untuk staf kerajaan ni pun mungkin tak cukup untuk menampung kehidupan seharian)

Kalau kat rumah dulu (Malaysia), aku selalu encourage parents aku untuk beli hartanah (rumah atau tanah) untuk mereka buat sebagai aset. Dan bila aku cakap harga rumah/tanah tu, ayah aku akan cakap "cuba tengok. Harga rumah sekarang ni pun dah mahal. Baru berapa tahun je dah berkali-kali ganda harga dia naik. Zaman korang nanti tak tahu lah berapa harga dia nanti. Agak-agak korang mampu tak nak beli rumah nanti? Fikir-fikirkan lah.."

Lagi satu, ayah aku suka cakap "mak ayah takda duit berjuta-juta, takda tanah berekar-ekar, rumah berbiji-biji nak bagi kat korang. Pendidikan je lah yang kami mampu bagi. Gunakanlah peluang belajar yang ada ni untuk masa depan masing-masing"

Ayah aku suka guna perkataan "fikir-fikirkan lah", yang mana confirm akan buat aku berfikir. Dan memang aku fikir pun pasal apa yang ayah aku cakap. Bila aku fikir, aku jadi takut. Takut pada perkara yang macam aku cakap tadi, nak duduk kat mana nanti, nak menyewa ke hape..

Dan disebabkan ketakutan tu lah, aku rasa daripada sekarang ni aku perlu kumpul duit. yang mana adalah susah, sebab aku tak pandai nak kumpul duit; opposite to my younger sister. Pada waktu ni lah aku macam menyesal sikit, pasal apa lah aku tak start mengumpul duit daripada kecik-kecik lagi. At least sekarang ada lah jugak minimum 10ribu dalam akaun. Tapi tu lah, menyesal pun dah tak guna..

Jadi aku terfikir cara untuk gain money bermula daripada sekarang. Walaupun sikit, tapi lama-lama jadi bukit. Sebagai resolusi atau idea terawal aku adalah untuk berniaga. Bila baca kat Fazreen.com, rasa semangat nak berniaga tu makin kuat. Dengan tips-tips dan cerita dia sendiri, aku jadi makin bersemangat nak mula berniaga. Mula-mula mungkin susah, tapi lama-lama insyaAllah ok sebab aku percaya kalau ada usaha, apa pun boleh jadi.

Ini pulak video yang aku dah tengok tahun lepas lagi. Buat aku rasa malu pada diri sendiri. yet, inspiring. Semua orang wajib tonton!



Mulai harini, aku berazam untuk belajar berjimat cermat, kumpul duit dan kumpul aset banyak-banyak. Kurangkan kehendak, fokus pada keperluan.

.
.
.
.
.

p/s: aku kalau boleh tak nak la jadi pisau cukur/mata duitan kahwin dengan dato', tan sri kaya semata-mata nak hidup senang. keyword: kalau boleh
Tapi kalau jodoh nak buat macamana kan?

No comments:

Post a Comment