Sunday 3 February 2013

Blackout lagi

Assalamualaikum.


Siang tadi ada blackout kejap. Well, tak lah kejap mana, sebab blackout dalam 2-3 jam macam tu. Ada beberapa kali sebelum ni, hari-hari balckout. Pihak berwajib, tolong ambil tindakan!(macam lah orang Arab ni faham bahasa melayu)

Kalau sebelum-sebelum ni, tiap kali blackout aku akan sambung balik tidur yang perlu dihentikan pagi tadinya. Akan tetapi, disebabkan minggu depan exam dan banyak gilaa lagi topic yang tak di-cover, maka aku harus ikhtiarkan sesuatu supaya dalam waktu-waktu bergelap ni pun masih boleh baca buku.
Tadaa!! Aku pasang lilin!

Macam tahu-tahu je esoknya nak blackout, semalam aku pergi beli lilin.
4 biji lilin dinyalakan.
Dan realitinya tak seterang ni ya tuan-tuan.
Ni nampak cerah sebab pakai night mode.

Mesti pelikkan, kenapa siang-siang pun nak pasang lilin. Bukak je lah tingkap.
Okay. Aku memang nak bukak tingkap. Tapi disebabkan tingkap tu tak pernah dibuka dan berhabuk sangat, dia jadi susah nak bukak. Akhirnya, aku give-up dan pasangla lilin.

Waktu membaca guna lilin ni, aku teringat cerita ayah aku. Yang waktu dia sekolah dulu, kat kampung(rumah opah aku) tak ada elektrik lagi time tu. Elektrik ada dalam tahun 1980an(berpuluh tahun selepas merdeka baru dapat elektrik!). Jadi waktu ayah aku sekolah dulu, malam-malam diorang adik-beradik terpaksa belajar dengan cahaya lilin atau pelita minyak tanah.

Berbalik pada cerita aku.. tak lama lepas tu, tak sampai 1 jam pun, 3 lilin yang aku nyalakan tu mati! Nampak sangat tak berkualitinya produk buatan China ni. Aku pun kena figure out another way untuk dapatkan cahaya. Jadi, sekali lagi aku try bukak tingkap tu. Dengan sepenuh tenaga yang ada, aku tolak tingkap tu kuat-kuat. Dan alhamdulillah, berjaya jugak!

Pada waktu tu, aku terfikir jugak "kalaulah aku tolak kuat sikit lagi, mesti dah dapat save 3 bijik lilin". Tapi takpe, mungkin ada hikmahnya semua ni.. contoh: dapat test keberkesanan mata aku untuk membaca dalam gelap. dapat bersyukur dengan adanya elektrik, dapat pasang lampu, dapat belajar dengan selesa. dapat menyelami perasaan orang susah yang tak ada elektrik kat rumah dia.


Setahu aku, setakat tahun 2012, masih ada lagi rumah-rumah orang di Malaysia yang masih tak ada bekalan elektrik. Yang bernasib baik sikit, sekadar dapat bekalan elektrik pada waktu malam sahaja; lebih kurang 6 ke 8 jam sehari. Terutamanya perkampungan orang asli. (kalau salah tolong bagitahu, boleh nak diperbetul)

Ini baru cerita bekalan elektrik. Tak masuk lagi bab bekalan air, kemudahan jalan raya yang elok, kesihatan, pendidikan dan macam-macam lagi.

Satu lagi yang aku nak tegaskan. Negara kita belum cukup maju atau kaya lagi, dan target kita nak capai 'sifar kemiskinan' ataupun 'basmi kemiskinan' masih belum tercapai lagi. Kenapa? Sebab kalau target ni dah tercapai, cerita macam "Bersamamu" dan cerita-cerita membantu masyarakat miskin yang lain tak akan wujud.

Dan kepada ahli-ahli politik yang nak bertanding bebarapa bulan lagi ni, "jangan time berkempen, meraih undi je janji itu ini, cakap semua kencang. Lepas pilihanraya, satu hape pun tak ada. Setiap orang ada kawasan masing-masing, pergi ronda semua area tu, tolong majukan apa yang patut. Jangan pandai cakap, buatnya tidak. Ingat, janji yang anda buat tu, samada janji kosong atau tidak, itu tetap janji. Kalau anda tak lunaskan kat sini(dunia ni), jangan risau.. kat akhirat nanti kami boleh tuntut... Kalau rasa tak mampu nak jalankan tanggungjawab, sila bagi peluang pada orang lain yang mampu. Jangan gila kuasa. Kuasa tu tak bawak ke mati pun."



p/s: Aku pernah bercita-cita nak jadi Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Kalau tak pun, mungkin Menteri Kesihatan ataupun Pendidikan. Kalau ada rezeki dan layak, insyaAllah tercapai jugak cita-cita ni. Tapi kalau pinggan sendiri pun malas nak basuh, macamana nak jadi menteri kan?

No comments:

Post a Comment