Thursday 4 April 2013

Pelajaran

Assalamualaikum.

Kelmarin result sem 3 dah keluar. Alhamdulillah tak fail. Terima kasih banyak-banyak pada sesiapa yang dah mengaminkan doa aku. Syukran awiy!! Alhamdulillah, termakbul jugak doa kita semua! =)

Walaupun tak dapat semua A (3 papers), tapi at least tak gagal, semua lulus! Alhamdulillah.. Untuk Module 9 (central nervous system) yang senior-senior dok kata killer module tu pun alhamdulillah lepas. Module 10 pulak, walaupun tak dapat A macam kebanyakan orang lain, dapat B- pun aku dah cukup gembira. Mana taknya, module 10 ni include Physiology practical exam haritu yang membuatkan aku rasa down se-down down-nya! Module 10 ni jugak termasuk dengan subjet psychology yang aku tak faham apa yang aku baca weh. Jadi, Alhamdulillah lagi! At least jimat duit aku daripada nak membayar USD100 untuk repeat satu paper.

Oh ya, sekarang ni aku dah tambah senarai doa aku. Aku doa supaya tak fail even satu paper pun sepanjang aku belajar medic ni. Amiin.. tolong amin-kan sekali ya:)

Nak kata happy sangat tu taklah sangat. Sebab 10 dan 15 April ni exam lagi! Exam Module 11(Cardiovascular system). minggu depan.

Nampaknya aku dah nak kena start belajar dari harini jugak. Sebab takkanlah nak B- je sampai bila-bila. Teringin jugak nak dapat A, dapat 4.0 untuk sem ni. Boleh kan? Well, impossible is nothing. Usaha itu penting. Apa yang kita dapat tu, result daripada usaha kita sendiri. Tapi ofkos, ditentukan Allah..

untuk adik-adik yang baru dapat result SPM 2012 baru ni, tahniah atas result anda tu. 
Kalau kurang memuaskan, jangan risau. Ni baru SPM, ada berpuluh tahun lagi waktu untuk kita try sampai berjaya. Tak dapat A bukan bermakna kau akan gagal sampai mati. Tak. Ingat, bumi ni luas, peluang dan rezeki ada dimana-mana. Cuma atas kita sendiri samada nak usaha atau tak.

Siapa-siapa yang macam tak pasti lagi nak sambung belajar atau kerja ke apa-apa je lah, aku pesan buat pilihan/keputusan terbaik dengan akal yang waras dan matang. Kalau tak pasti, tanya orang yang berpengalaman. 
Come on, takkan takda langsung orang untuk ditanya. Kau ada jiran, tok imam masjid, cikgu sekolah, kaunselor, aku. Mereka boleh membantu. Aku pun insyaAllah boleh bantu kot.

Kalau yang nak sambung belajar tapi masih blur tak tahu nak ambik apa, jangan risau! Aku pun pernah blur jugak. Woha! Tapi nasihat aku, ikut minat, supaya kurang sikit stres bila belajar. At least bila kau rasa susah, kau blame diri sendiri, tak blame orang lain(mak bapak kau) kalau kau dipaksa ambik bidang yang kau tak suka.


All the best everyone!!

Kat kelas aku ada sorang student Arab ni gaya macam Sanjay Dutt.
Sebijik wa cakap lu!

No comments:

Post a Comment