Thursday 18 April 2013

Kos

Assalamualaikum.

Aku ada bagitahu haritu yang aku dah dapat pinjaman pelajaran MARA kan? Pinjaman tu cuma untuk yuran sahaja. Bermakna, kos sara hidup, semuanya atas keluarga sendiri.

Kecuali waktu tahun satu haritu, zakat selangor bagi aku bantuan sebanyak rm5000(setahun) dan rm1300 (claim duit tiket penerbangan). Jumlah rm6300 tu memang tak cukup sebab waktu first year tu banyak gilaaa kena beli (duvet, heater, mesin basuh, insuran rumah, upah ejen rumah, kipas, meja study, lampu study, buku-buku, visa, kena tipu dengan pak cik-mak cik arab dll.)

Untuk tahun kedua ni, memandangkan aku dah dapat pinjaman MARA, secara automatiknya aku dah jadi tak layak untuk dapat sebarang bantuan daripada pihak zakat. Aku baru tahu 3 hari lepas. sedih sangat-sangat walaupun baru habis exam.

Aku bagitahu ayah aku yang aku tak dapat zakat tu by sms je. Aku tak berani lagi nak call, sebab aku takut aku nangis..

Orang lain boleh cakap "nak sedih mende? dah dapat MARA tu kira bersyukur la. Orang lain lagi la semua kena family support sendiri".
Well, itu orang lain, ini aku. Aku lain. Mak ayah aku banyak benda lagi nak kena bayar, bukan nak tanggung aku sorang je.

Ni aku tunjukkan secara kasar jumlah perbelanjaan aku di Mesir.

Rumah
sewa rumah = 400le sebulan
duit dapur (dinner + bil2 + internet) = 164le sebulan (berubah ikut harga bil dan harga ikan. tak termasuk harga beras)
jumlah = 564le sebulan

untuk sarapan dan lunch, aku selalu makan roti je. tapi kalau ada lebih makanan dinner malam tadi, aku makan tu je la.

perbelanjaan peribadi
- roti wholemeal = 9le sebungkus seminggu x 4 minggu = 36le sebulan
- chocolate spread (1kg) = max. 30le sebulan
- tuna (2 tin untuk sebulan) = max. 13le sebulan
- nescafe (50g) = max. 4le satu pek x 4 minggu = 16le sebulan
- creamer (1 botol) = max. 18le sebulan
- susu (1L) = max. 13le sebulan
- buah (pisang/oren) = max. 15le sebulan
- sabun/syampu/pencuci muka/ubat gigi(personal stuff, tak beli semua setiap bulan) = lebih kurang 25le sebulan
- junkfood (kalau tiba-tiba lapar kat fakulti) = max. 20le sebulan

= jumlah = 186le sebulan

pengangkutan:
teksi, tram atau tramco(van) = max. 30le sebulan
*sebab sekarang ni setiap minggu aku pergi dentist.

selalunya aku peruntukkan 150le sahaja untuk jumlah perbelanjaan peribadi dan pengangkutan.

jumlah keseluruhan = 750le sebulan = rm375 sebulan

tapi setiap bulan pun memang tak cukup rm375 tu. aku mesti ambik duit lebih punya. sebab tiba-tiba kena bayar tu bayar ni, nak makan tu makan ni, ada usrah la, beli buku la, banyak keluar rumah=banyak kos.

sekarang ni bila aku dah masuk rumah baru, aku kena bayar duit mesin basuh dan insurans rumah = 564le. Jadi expense aku dah semakin bertambah!

ok, kalaulah aku bajet dalam rm400 sebulan (terlalu jimat),
rm400 x 10 bulan(oktober - julai) = rm4000 (minimum)


kalau nak balik malaysia waktu cuti summer, harga tiket dalam rm2000 (return).
pengangkutan pergi balik airport minimum rm100.

jumlah keseluruhan (termasuk tiket)= rm6100.
aku rasa rm6100 ni tak logik. sebab perbelanjaan aku lebih daripada ni. sebab setiap bulan aku ambik duit berkali-kali. dan selalunya setiap bulan pun minimum dalam rm500 ayah aku masukkan duit.

Secara jujur aku cakap, aku pernah tanya kawan-kawan aku yang lain berapa banyak diorang ambik duit setiap bulan. Dan jawapan yang aku pernah dengar pun dalam rm600-rm1000. Nampak tak betapa berjimatnya aku kat sini?

Jadi aku secara jujurnya sangat-sangat berharap, semoga termakbul lah apa yang perdana menteri ke-6 kita cakap haritu yang MARA akan bagi tambahan rm900 setiap bulan kepada pelajar-pelajarnya di Mesir. Aku sangat-sangat berharap. sangat!

Akhir kata, aku harap semua yang membaca ni dapat meng-amin-kan doa aku semoga harapan aku tu tercapai, rezeki kami sekeluarga dimurahkan dan diberkati, tak boros dan aku nak balik Malaysia tiap-tiap tahun.. Amiinn..

Jadi, for this coming 4.5 years, i have to figure something out. Kahwin dengan dato' kaya, jadi artis atau...

No comments:

Post a Comment