Tuesday 17 July 2012

Bil Elektrik

Assalamualaikum.

Tadi tengah lepak-lepak main game malas nak study, tiba-tiba loceng rumah berbunyi (bunyi dia bukan bunyi burung berkicau macam kebanyakan rumah kat sini. Bunyi rumah aku normal macam kat Malaysia je).Ini bermakna, ada orang datang.
Sebab aku malas nak pergi dekat pintu tu tanya siapa dan kalau lelaki baru patah balik bilik carik tudung, makanya aku jeritlah kuat-kuat.

"Min??"
(siapa?)

Aku jerit sekali. 
Takda reply. Aku jerit sekali lagi, lebih kuat. Tapi takda reply jugak. Aku ingat orang tu dah blah. Elok aku nak tutup pintu bilik, loceng rumah bunyi lagi, "tinnggg". 
Aku pun dah malas nak jerit lagi, aku terus ambik tudung, dan on the way nak pergi pintu tu aku jerit lagi sekali "Min?" Kali ni lebih kuat, sebab lebih bengang.
Kali ni ada jawapan! "Nur" orang tu jawab. (Nur = cahaya/lampu/elektrik)
Aku jerit lagi "Istanna"(kejap). <----- sepatutnya 'Istanni' sebab aku perempuan.

Lepas tu aku bukak lah pintu, dan cakap 'aiwah' (ya). 
Orang tu cakap 'Sobahan Nur' (selamat siang/tengahari/pagi) dan aku balas lah balik 'Sobahan Khair'(sama je dengan 'sobahan nur').

Then dia hulur pada aku bil elektrik bulan ni. Dia tunjuk sekali kat tempat harga tu, dan cakap jumlahnya. Aku dengar dia cakap 'tamaniyah wa khamsin wan nus'. Otak aku faham LE58.50. 
Aku pun cakap tunggu kejap, tutup pintu dan pergi ambik duit.
Lepas beberapa minit kelam kabut cari duit sebab orang Arab tu dah pesan 'bi sur'ah' (cepat) tadi,

aku bagilah duit LE100 kat dia(duit kawan tu). Dan dia bagi baki LE15 je. Aku mula-mula ok je, sebab tak boleh nak fikir sangat time tu, sebab lapar. Tapi bila nak tutup pintu tu baru terdetik, dan aku jerit 'istanna!' dan tunjuk duit baki. Dia cakap 'khamsa wa tamanin wan nus'. Aku pun 'ooh.. mesyi, mesyi'. Rupanya aku silap faham dia cakap. Dan aku pulak, kadang-kadang confuse jugak nak baca nombor-nombor Arab ni. Sebab tu selalunya aku bagi je LE100, tunggu je baki. Main pakai percaya je lah tok Arab tu bagi baki berapa. <------ tidak boleh dicontohi.




Bil Elektrik bulan ni. Bil dalam bahasa Arab apa entah. Lupa!
Yang merah tu jumlah dia = LE85.31. Tapi sebab Mesir takda duit 30sen, dia bundarkan jadi 50sen terus(rugi aku)

Bil kat Mesir ni, semua(air, elektrik, gas, internet) bayar kat pintu rumah je. Tak payah nak susah-susah pergi pejabat pos/TNB, cari parking, jalan jauh-jauh, ambik nombor atau beratur semata-mata nak bayar bil. Kau duduk je kat rumah, cukup bulan orang tu datang, dia hulur bil, kau bayar. Kalau takda duit lagi, cakaplah esok, nanti esok dia datanglah balik, menuntut hutang.

Aku rasa bil elektrik bulan ni mahal. Dah lah bulan ni duduk 3 orang je. In fact, tiap-tiap bulan pun mahal. Sebab rumah senior lagi murah. Tiap-tiap bulan lagi murah pulak tu.

Waktu winter haritu lagi lah, kitorang semua terkejut gila, sampai rasa macam kena tipu dengan pak cik arab tu sebab bil elektrik untuk bulan tu ialah LE655.55(RM327). Bila tanya kat pak cik tu, betul ke ni rumah kitorang punya (sebab time tu tak ambik tahu pasal alamat rumah pun), pak cik tu cakap, ya, betul. Lepas tu pak cik tu tanya, ada 'dafeyyah'(heater) ke? Aku cakaplah 'aiwah, fi'(ya, ada). 

Dan memang betul cakap pak cik tu, semua sebab heater. Pemanas udara tu rupa-rupanya dia punya 'power' sangat tinggi. 2500 Watt. Waktu beli tak perasan pulak benda-benda ni semua.. Ia lah, mana pulak nak terfikir yang power barang-barang elektrik kat sini lain-lain. (aku sebenarnya sangat tak berpuas hati dengan barang elektrik kat Mesir ni)

Bila dah duduk kat Mesir ni, duit memang sangat-sangat berkira. Kalau bulan ni bil mahal je, next month memang berjimat tahap tak ingat lah. Macam kes bil LE655 tu, elok je dapat bil, terus off heater. Terus pakai sweater and stocking, semata-mata nak jimat bil. (Dah over budget untuk bulan tu). Tu pun nasib baiklah dah sampai penghujung winter. Kalau tak, memang menggigil lah...

Bila dah kurangkan penggunaan heater tu, bil bulan depan menjadi 300 lebih(mahal jugak). Dan bila dah masuk spring, tak pakai heater dah, bil kurang lagi, 80 lebih.


Hmm.. Orang cakap kat India bil air free, tak payah bayar. Betul ke?



13 comments:

  1. wei. bestnye cakap arabbbb. pandai dah ckp eh. hebat2. baru setahun. nnt lg 5 tahun dah bleh syarah kuliah kat uni. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. weh.. cita2 kau terlalu tinggi lah sampai nak bagi syarah kat kuliah.
      drpd awal2 tahun dulu sampai skarang ni, ni je lah yang tahu nak cakap pun. tak bertambah2 pun vocab.
      nak borak pun tak reti. cakap sepatah-sepatah mcm ni je.
      *tp student lelaki mmg lebih pandai ckp arab, sbb diorang selalu keluar dan berinteraksi.

      Delete
    2. kau lagi pandai ckp arab. mcm air!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. aku x pandai cakap lahhhh
    kat sini camne nak ckp 'istanna' 'min' 'aiwah'? sbb yg bagi bil elektrik tu india. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. csksp lsh dgn kawan sekelas(melayu/arab). kalau dorg tak nak, cakap lah dgn lecturer yg ramai tu...:P

      Delete
  3. hehehehehehehehehehehehehehehe. malu la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejak bila pulak pemalu ni???????

      Delete
    2. hoy hoy hoy. sejak azali lah aku pemalu. hihi

      Delete
    3. hei hei hei.
      knapa ana tidak bisa percaya sama enti?
      leh? leh? leh?

      Delete
    4. hahahaha. sbicy nyeeeeeeeeeeeeeee!!!!

      Delete
  4. ni lili yg tulis ke?? woo.. :O

    ReplyDelete